12 września 2025 r. w siedzibie Narodowego Centrum Badań i Rozwoju (Varso Tower, Warszawa) odbyło się zamknięte szkolenie organizowane przez Krajowy Punkt Kontaktowy ds. Horyzontu Europa w NCBR we współpracy ze Stowarzyszeniem PR i Promocji Uczelni Polskich „PRom”. Spotkanie poświęcone było roli promocji i komunikacji w projektach unijnych w ramach programu Horyzont Europa.
W wydarzeniu wzięli udział Członkinie i Członkowie Stowarzyszenia „PRom” oraz zaproszeni przedstawiciele uczelni zajmujący się realizacją i obsługą projektów badawczo-rozwojowych.
Program i tematyka szkolenia
Podczas spotkania uczestnicy mieli okazję:
- poznać wytyczne Komisji Europejskiej dotyczące promocji i komunikacji projektów
Horyzontu Europa, - omówić najczęstsze błędy i przykłady dobrych praktyk,
- dowiedzieć się, jak skutecznie przygotować strategię komunikacyjną projektu – od
etapu wniosku po realizację działań, - wymienić doświadczenia z ekspertami DKPK oraz przedstawicielami projektów
uczelnianych.
Szkolenie obejmowało zarówno sesje wykładowe, jak i część warsztatową. Ekspertki i eksperci KPK – m.in. Piotr Świerczyński, Weronika Gawęda, Barbara Kowalczyk, Beata Oleksy i Aleksandra Ihnatowicz – przedstawili zagadnienia związane z komunikacją, upowszechnianiem i eksploatacją wyników badań. Szczególną uwagę poświęcono praktycznym aspektom planowania i budżetowania działań komunikacyjnych oraz roli biur projektowych i działów promocji uczelni w procesie realizacji projektów.
Wymiana doświadczeń i inspiracje
Spotkanie było również okazją do prezentacji doświadczeń uczelni realizujących projekty finansowane z Horyzontu Europa. Uczestnicy pracowali nad konkretnymi przykładami strategii komunikacyjnych, omawiali narzędzia rekomendowane przez Komisję Europejską i dyskutowali o wyzwaniach, jakie stoją przed zespołami projektowymi.
Wspólna inicjatywa
Szkolenie zostało przygotowane specjalnie dla środowiska akademickiego zrzeszonego w Stowarzyszeniu „PRom”. Jego celem było wsparcie uczelni w profesjonalnym i zgodnym z wymogami KE prowadzeniu działań promocyjnych, które mają kluczowe znaczenie dla widoczności i trwałości rezultatów projektów badawczych.