Ogłosiliśmy zwycięzców tegorocznej edycji Konkursu Nagrody Stowarzyszenia PR i Promocji Uczelni Polskich PRom! Nagrody zostały wręczone podczas uroczystej gali w trakcie XXXVII konferencji, której współorganizatorem jest Uniwersytet Łodzki. Nagrodzono najlepsze projekty komunikacyjne, informacyjne i promocyjne prowadzone przez polskie uczelnie.
Konkurs spotkał się ze sporym zainteresowaniem – wpłynęły do nas 54 zgłoszenia:
- media relations – 2 zgłoszenia
- uczelniane media – 10 zgłoszeń
- nagroda im. Andrzeja Sołtysiaka w kategorii nowe media – 5 zgłoszeń
- popularyzacja nauki – 21 zgłoszeń
- kreacja – 16 zgłoszeń
LAUREATKI / LAUREACI
KATEGORIA: MEDIA RELATIONS
Decyzją kapituły nagroda główna w tej kategorii nie została przyznana.
WYRÓŻNIENIE
Uczelnia: Uniwersytet Gdański
Projekt: Działania Akademickiego Centrum Wsparcia Psychologicznego Uniwersytetu Gdańskiego
Centrum nie tylko pomaga ludziom radzić sobie z niełatwymi sytuacjami, ale od chwili swego powstania pełni też inną rolę. Aktywnie wspiera debatę publiczną, dzieląc się wiedzą i ekspertyzą w mediach. „Od początku chcieliśmy, by był to swego rodzaju think tank w obszarze zdrowia psychicznego. To się udało. A kluczem do sukcesu jest stała współpraca z mediami.”
KATEGORIA: MEDIA UCZELNIANE
NAGRODA
Uczelnia: Politechnika Śląska
Projekt: Podcast "Pogadajmy o nauce"
Podcast realizowany jest przez Centrum Promocji i Komunikacji Politechniki Śląskiej od lutego 2023 roku. Do końca 2024 roku dotarł do ponad 22 tysięcy odbiorców za pomocą kanałów streamingowych, m.in. Spotify, Apple Podcasts, Amazon Music i Transistor.fm.
Celem podcastów jest przekonanie społeczności akademickiej i słuchaczy niezwiązanych z Politechniką Śląską, że nauka ma wpływ na ich codzienne życie. Dlatego tematami rozmów są aktualne problemy, np. transformacja energetyczna, zmiany klimatyczne, wpływ sztucznej inteligencji na nasze codzienne życie i edukacja w zakresie cyberbezpieczeństwa.
WYRÓŻNIENIE
Uczelnia: Politechnika Łódzka
Projekt: Nowa strona www rekrutacji na PŁ
Politechnika Łódzka uruchomiła stronę www.rekrutacja.p.lodz.pl w nowej odsłonie. Witryna została zaprojektowana we współpracy z uczniami szkół średnich, aby spełnić oczekiwania przyszłych studentów i ułatwić im dostęp do kluczowych informacji związanych z procesem rekrutacji.
Intuicyjny interfejs i nowoczesny design, praktyczne kryteria wyszukiwania kierunków, zakładka ulubione, kalkulator punktów, FAQ i newsletter, opinie użytkowników oraz zakładka „Co dalej” znacznie ułatwiają kandydatom wyszukiwanie praktycznych informacji dotyczących rekrutacji.
Uczelnia planuje uruchomienie psychotestu, który pomoże dobrać kierunek studiów do zainteresowań kandydata, wprowadzenie wyszukiwania po tabach oraz stworzenie obszernej porównywarki kierunków.
KATEGORIA: NOWE MEDIA - Nagroda im. Andrzeja Sołtysiaka
NAGRODA
Uczelnia: Uniwersytet SWPS, Warszawa
Projekt: Kampania "Przerwij krąg przemocy"
To przykład współpracy uczelni z biznesem na rzecz otoczenia społecznego. Efektem jest wdrożenie systemu zwalczania przemocy rówieśniczej w 100 szkołach ponadpodstawowych z całej Polski. W konkursie towarzyszącym kampanii wzięło udział 310 szkół o łącznej liczbie 140 829 uczniów. Zasięg komunikacyjny kampanii w social mediach wyniósł blisko 5,3 mln wyświetleń. Głównym tematem narracji jest tzw. „krąg przemocy”, a kanałem komunikacji są media społecznościowe (Tik Tok, FB, LI, YT). Komunikacja miała wywołać żywą dyskusję na temat przemocy w szkole.
Cele projektu:
Edukacja - zwiększenie świadomości problemu przemocy w szkołach i mechanizmów jego działania,
Prewencja - wprowadzenie procedur przeciwdziałania przemocy,
Interwencja - Pomoc uczniom dotkniętym przemocą.
WYRÓŻNIENIE
Uczelnia: Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego, Warszawa
Projekt: Wiemy, że jesteś kimś
Celem kampanii było zachęcenie jak największej liczby kandydatów do podjęcia studiów I stopnia. Grupą docelową była generacja „Z”, młodzi, zalęknieni, potrzebujący atencji i zaopiekowania, którzy mają słabo wykształcone kompetencje miękkie. UKSW jest uczelnią, która traktuje wszystkich studentów indywidualnie, szanuje ich odbrębność, dostrzega wyjątkowość - uczelni przyjazna generacji „Z”.
Kampania realizowana na platformie Meta, a posty odnosiły się do każdego kierunku (w sumie 45) i były pogrupowane w karuzele. Każda karuzela reprezentowała jeden wydział (w sumie 12). Posty były też publikowane organicznie na SoMe wydziałów.
Efekty kampanii to: 16478 zgłoszeń, 4492 przyjętych na studia. Zasięgi na FB +120,1%, Odwiedziny na FB +191,1%, Interakcje z zawartością +67,3%. Zasięgi na IG +358,8%, Wizyty na profilu IG +116,5%, Interakcje z zawartością +100%.
KATEGORIA: POPULARYZACJA NAUKI
NAGRODA
Uczelnia: Uniwersytet im. Adama Mickiewicza, Poznań
Projekt: Fantastyczny UAM
Jest to inicjatywa mająca na celu promocję nauki i naukowców z Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu (UAM) przez szeroko rozumianą kulturę fantastyki. Dwaj pracownicy UAM Mateusz Frankiewicz i Jakub Wojtczak połączyli miłość studentów i wykładowców do gier fabularnych i literatury fantastycznej w jedną spójną koncepcję. Wychodząc z założenia, że fascynacja fantastyką nierzadko łączy się z zainteresowaniem nauką, uznali, że warto pokazywać działalność UAM w miejscach, gdzie gromadzi się największa liczba potencjalnie zainteresowanych osób, czyli zastosować marketing celowany na festiwalach i konwentach fantastyki. Fantastyczny UAM promował naukę już podczas dwóch edycji jednego z największych festiwali fantastyki w Polsce - Pyrkonu (2023, 2024) i łódzkiego festiwalu fantastyki Kapitularz (2024). Był obecny również na Euroconie - najważniejszym europejskim konwencie miłośników literatury, filmu i gier fantasty (Rotterdam 2024).
WYRÓŻNIENIE
Uczelnia: Uniwersytet SWPS, Warszawa
Projekt: SWPS Science Share: odważnie, odpowiedzialnie i otwarcie popularyzujemy naukę
Misją uczelni jest dzielenie się wiedzą, odważne przedstawianie wyników badań w naukach społecznych i humanistycznych, a celem projektu jest dotarcie z głosem nauki do szerokiego grona odbiorców i pokazywanie, że dzięki nauce możemy lepiej rozumieć świat. Dlatego powstał unikatowy system, który pozwala nam szeroko popularyzować wyniki najwyższej jakości badań naukowych.
Jest nim portal SWPS Science Share (https://share.swps.edu.pl/home) - otwarte repozytorium, w którym naukowcy zamieszczają publikacje ukazujące się w czasopismach naukowych. Ich lista jest źródłem informacji dla osób zajmujących się komunikacją nauki do otoczenia - Centrum Prasowego i Komunikacji z Otoczeniem oraz Działu Marketingu. Te osoby wraz z konsultantami danej dziedziny nauki oceniają potencjał popularyzatorski publikacji.
KATEGORIA: KREACJA
NAGRODA
Uczelnia: Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin
Projekt: Międzynarodowy Kongres Marii Curie-Skłodowskiej „Innowacja jest kobietą. Nauka – Biznes – Edukacja"
Kongres ten to jedno z najważniejszych wydarzeń obchodów jubileuszu 80-lecia Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, jedynego uniwersytetu w Polsce i nielicznego w Europie, którego patronką jest kobieta. Postać noblistki i jej umiłowanie nauki, odwaga w dążeniu do celu oraz przełomowe odkrycia były inspiracją przy tworzeniu i realizacji tego wydarzenia. Pokazano, że Maria Curie-Skłodowska może być symbolem aspiracji kobiet w Polsce i na świecie do zdobywania wiedzy i podejmowania odważnych inicjatyw.
Program opierał się na trzech ścieżkach: naukowej, biznesowej i edukacyjnej, a w centrum zainteresowania była innowacyjność kobiet. W międzynarodowym gronie ekspertek i ekspertów dyskutowano o konotacjach płynących z hasła „Innowacja jest kobietą”.
WYRÓŻNIENIE
Uczelnia: Politechnika Łódzka
Projekt: Rhytm of Success
Kampania rekrutacyjna Centrum Kształcenia Międzynarodowego Politechniki Łódzkiej (IFE) promująca studia techniczne I i II stopnia z wykładowym językiem angielskim, która nie jest nudnym folderem informacyjnym, ale muzyczną petardą! Zamiast zwykłych reklam uczelnia wypuszcza serię krótkich dynamicznych teledysków, pełnych energii i klimatu, który trafia prosto w serca młodych ludzi, zwiększając liczbę kandydatów na promowane kierunki. W rockowej nucie studenci pokazują energetyczne życie na uczelni od sal wykładowych po akademicki backstage. W tej wersji studia to prawdziwa scena, na której każdy gra swoją rolę. Te filmy, to nie tylko promocja, ale zaproszenie do świata, w którym wiedza i pasja łączą się w najlepszym stylu.
NAGRODA SPECJALNA
Uczelnia: Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu
Projekt: Celuj w UMK. Box celów edukacyjnych
Projekt realizowany przez Dział Promocji i Komunikacji Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu we współpracy z Biurem Karier UMK. Skupia się na dotarciu do influencerów – nauczycieli i doradców zawodowych, które mają realny wpływ na decyzje młodych ludzi. Box celów edukacyjnych to pakiet materiałów dla wychowawcy klasy maturalnej lub szkolnego doradcy zawodowego do przeprowadzenia ciekawej lekcji wychowawczej związanej z wyborem ścieżki edukacyjnej przez tegorocznych maturzystów.
Zajęcia te mają na celu m.in. integrację uczniów i wzajemne wspieranie się w wyborze kierunku studiów, uświadomienie uczniom znaczenia tego wyboru według typu osobowości i zainteresowań, przedstawienie różnych czynników, które warto wziąć pod uwagę przy wyborze kierunku studiów, zainspirowanie uczniów do samodzielnego poszukiwania informacji i refleksji na temat własnych zainteresowań i predyspozycji, zachęcenie do poszukiwania pogłębionych informacji o studiach, np. planów studiów i uprawnień, jakie można uzyskać.
WYRÓŻNIENIE SPECJALNE KAPITUŁY
Kapituły zdecydowała o przyznaniu specjalnego wyróżnienia za walkę z dezinformacją.
Uczelnia: Uniwersytet Łódzki
Projekt: Podcast Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Łódzkiego: "Lachowski i Piątkowski o prawie międzynarodowym"
Celem projektu jest popularyzacja nauki prawa międzynarodowego i stosunków międzynarodowych poprzez przybliżenie funkcjonowania najważniejszych instytucji międzynarodowych, np. Międzynarodowego Trybunału Sprawiedliwości czy Międzynarodowego Trybunału Karnego. Stanowi również komentarz do bieżących wydarzeń na arenie międzynarodowym o istotnym znaczeniu dla Polski czy regionu Europy Środkowo-Wschodniej.
Publikowane odcinki przyczyniły się w znacznym stopniu do zapraszania autorów projektu przez media tradycyjne (np. TVP, TVN, Polsat, Radio Tok FM, Polskie Radio itd.) oraz kanały mediów społecznościowych (np. podcast „Podróż bez paszportu”) do komentowania bieżących wydarzeń ważnych dla Polski, regionu i świata, co w zasadniczy sposób zwiększyło obecność pracowników naukowo-dydaktycznych Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Łódzkiego w publicznym dyskursie odnoszącym się do materii prawa i stosunków międzynarodowych.
Celem Konkursu jest wspieranie i nagradzanie najlepszych, twórczych i efektywnych działań w obszarze komunikacji, praktyki i działań́ promocyjnych w sektorze polskiego szkolnictwa wyższego.
Oceny projektów dokonała kapituła konkursu w składzie:
Małgorzata Feusette-Czyżewska – dyrektorka Biura Komunikacji i Promocji, Narodowa Agencja Wymiany Akademickiej,
Agnieszka Pietrzak-Kirkiewicz – dyrektorka Biura Promocji i Komunikacji, Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji,
Ewa Kiszka – kierowniczka Biura ds. Umiędzynarodowienia Uczelni, Gdański Uniwersytet Medyczny, laureatka Nagrody Stowarzyszenia „Prom” 2024 w kategorii media uczelniane, przewodnicząca Kapituły,
Lucyna Róg-Wolska – Dział Informacji i Promocji, Politechnika Wrocławska, laureatka Nagrody Stowarzyszenia „Prom” 2024 w kategoriach nowe media i kreacja,
Bogumiła Okręglicka – kierowniczka Biura Dolnośląskiego Festiwalu Nauki, laureatka Nagrody Stowarzyszenia „Prom” 2024 w kategorii popularyzacja nauki,
dr Agnieszka Sikora – redaktor naczelna czasopisma „No Limits”, Uniwersytet Śląski w Katowicach, laureatka Nagrody Specjalnej Stowarzyszenia „Prom” 2024,
Marcin Witkowski – Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji, Centra Innowacji Erasmus+ InnHUB, członek honorowy „Prom”,
dr Beata Czechowska-Derkacz – specjalistka PR ds. popularyzacji badań naukowych, Uniwersytet Gdański,
dr hab. Krzysztof Pabis, prof. UŁ – prorektor ds. popularyzacji nauki i kształcenia Uniwersytetu Łódzkiego,
Iwona Ptaszek-Zielińska – rzeczniczka prasowa Uniwersytetu Łódzkiego,
dr Bianka Siwińska – prezeska Fundacji Edukacyjnej PERSPEKTYWY,
Renata Poreda – rzeczniczka prasowa ASTOR/FAIRP,
Emilia Hahn – PR Hub Sp. z o.o., Polskie Stowarzyszenie Public Relations.
Sekretarzem Konkursu jest Magdalena Szwajda, kierowniczka Sekcji Promocyjnej Działu Promocji i Komunikacji, Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.