Stowarzyszenie „PRom” na II Kongresie Umiędzynarodowienia
Warszawa stała się centrum międzynarodowej debaty naukowej. Głównym tematem II Kongresu Umiędzynarodowienia była przyszłość polskiej nauki. Kilkuset przedstawicieli uczelni i instytucji badawczych z całej Polski oraz zagraniczni eksperci i ekspertki spotkali się w gościnnych murach Uniwersytetu Warszawskiego, który był partnerem organizowanego przez Narodową Agencją Wymiany Akademickiej i Narodowe Centrum Nauki wydarzenia.
W panelu dyskusyjnym Science made in Poland - o co tak naprawdę walczymy w promocji zagranicznej?moderowanym przez Natalię Osicę – Dyrektor zarządzającą ‘pro science’ wzięli udział paneliści:
- Katarzyna Czechowicz – Redaktorka Science in Poland, angielskiej wersji portalu Nauka w Polsce PAP;
- Anna Rolczak – Dyrektorka centrum komunikacji i PR Uniwersytetu Łódzkiego, wiceprezeska Stowarzyszenia PR i Promocji Uczelni Polskich „PRom”;
- Prof. Paweł Rowiński – Prezes Europejskiej Federacji Akademii Nauk (ALLEA), były wiceprezes Polskiej Akademii Nauk, dyrektor Instytutu Geofizyki PAN;
- Dr hab. Łukasz Zamęcki, prof. UW – Szef ministerialnego zespołu ds. zagranicznej promocji nauki, Wydział Nauk Politycznych i Studiów Międzynarodowych UW;
- Małgorzata Feusette-Czyżewska - Dyrektorka Biura Komunikacji i Promocji NAWA.
W panelu dyskutowano m.in. o następujących tematach:
Wyniki badań naukowych, sylwetki naukowców czy wynalazki? O czym tak naprawdę chcemy opowiadać za granicą, jakie tematy mogą być faktycznie interesujące dla obcokrajowców? Kto ma zmienić sposób mówienia i myślenia o nauce uprawianej w Polsce i do kogo chcemy dotrzeć?
Jak dokonać pozytywnej zmiany w odbiorze naszego dorobku naukowego, wykorzystując zasoby i kapitał, który już mamy?
Podczas dyskusji dokonamy próby konkretyzacji tego fragmentu rzeczywistości, który kryje się pod hasłem “zagraniczna promocja nauki”.
Działania promocyjne polskich jednostek naukowych prowadzone w obcych językach nabrały rumieńców całkiem niedawno.
Nie bójmy się przyznać, że jesteśmy jeszcze na poziomie początkującym. Co zrobić, aby przejść na etap zaawansowany - które działania się sprawdzają i mają sens, czego brakuje, jak priorytetyzować zadania, aby dokonywać realnej zmiany?
To będzie prawdziwa burza mózgów, w której skupimy się na myśli przewodniej: mamy zasoby naukowe i kapitał naukowy.
Co zrobić, aby research made in Poland wzmacniały naukową pozycję Polski na arenie międzynarodowej?