Kraków – "Uniwersytety i nauka: antidotum na trudne czasy? Warsztaty dla służb prasowych i promocyjnych", Uniwersytet Jagielloński, 9-12 lutego 2014 r.
"UNIWERSYTETY I NAUKA: ANTIDOTUM NA TRUDNE CZASY? WARSZTATY DLA SŁUŻB PRASOWYCH I PROMOCYJNYCH"
Relacja - Nowe wyzwania, trudne wybory:
Konferencja odbyła się w gościnnych progach Uniwersytetu Jagiellońskiego, który był współgospodarzem spotkania, a okazja była szczególna – jubileusz 650-lecia najstarszej polskiej uczelni. XXII Konferencję „Prom”, w auli Collegium Novum, uroczyście otworzyli prof. dr hab. Andrzej Mania, prorektor Uniwersytetu Jagiellońskiego ds. dydaktyki oraz dr Marek Zimnak, prezes Stowarzyszenia PR i Promocji Uczelni Polskich „PRom”. Spotkanie moderowała Kinga Drechny-Mucha, kierownik Działu Promocji i Informacji UJ.
– Wybór miejsca i zmiany, które dostrzegamy na uczelniach wyższych, zdeterminowały temat naszej konferencji. Środowisko boryka się z wieloma problemami. Tymi bardziej przyziemnymi, jak na przykład liczba studentów i finanse oraz związanymi z etosem szkolnictwa wyższego. Czymś co nazywamy akademickością, społecznością akademicką, wspólnym uniwersitas studiorum. Na pewno w czasie konferencji nie podaliśmy gotowych recept i rozwiązań, ale wymiana opinii, gorące dyskusje i warsztaty są wartością nie do przecenienia – mówi Marek Zimnak.
Wydarzeniem pierwszego dnia konferencji był wykład prof. dra hab. Piotra Sztompki z Uniwersytetu Jagiellońskiego, inicjatora Kongresu Kultury Akademickiej i przewodniczący Rady Programowej Kongresu. W wykładzie pt. „Uniwersytet współczesny; zderzenie dwóch kultur” prof. Sztompka – jak zaznaczył, w sposób celowo przejaskrawiony – przedstawił własną koncepcję źródeł kryzysu współczesnych uniwersytetów. To prymat wywodzącej się z przedsiębiorstw i banków kultury korporacyjnej nad ukształtowaną przez wieki na uniwersytetach kulturą wspólnotową: – Co gorsze, w rękach oszołomionych fetyszem nowoczesności administratorów, nadsłuchujących chętnie bajek pseudo-uczonych o „uniwersytecie post-tradycyjnym”, doszło do erozji modelu tradycyjnego, tego spontanicznie przez wieki wytworzonego ładu wspólnotowego, akademickiego Gemeinschaft i do apoteozy narzuconego odgórnie ładu korporacyjnego, modelu akademickiego przedsiębiorstwa. Wahadło odchyliło się w jedną stronę, znacznie za daleko – dodał P. Sztompka.
Pierwszym głosem w dyskusji był wykład dra Andrzeja Ostrowskiego z Uniwersytetu Wrocławskiego pt. „Gra o wizerunek i jego spójność z misją uczelni”. W procesie budowania wizerunku uczelni wyższej A. Ostrowski wskazał na długą drogę od strategii do praktyki wizerunkowych działań. Punktem wyjścia była teza uwzgledniająca metodologię zarządzania procesami i ontologii obiektywnej w obrębie posttradycyjnych instytucji społecznych: – Jeśli cała nasza praca to procesy, jeśli uczelnie są posttradycyjne i jeśli dają się opisać jako obiekty, to cała nasza skuteczność opiera się na rozpoznaniu czym jest to, czego wizerunek kształtujemy, zaproponowaniu opisu procesów budowania wizerunku, zarządzania informacją, promocji i marketingu, optymalizowaniu tych procesów wraz ze zmianami w organizacji lub jej otoczeniu. Musimy zatem precyzyjnie określić, na jakim obiekcie pracujemy, aby efektywnie przekształcać procesy w nim zachodzące – zaznaczył na początku A. Ostrowski.
Ważnym spotkaniem była dyskusja panelowa „Uniwersytety w cieniu wojen ideowych: incydenty czy choroba społeczna”, którą poprowadził prof. dr hab. Tomasz Goban-Klas. W debacie udział wzięli przedstawicieli uczelni, na których doszło w ostatnim czasie do starć z udziałem policji i politycznej walki. Ataki skrajnych politycznych grup, nadużywających gościnnych progów uczelni wyższych, które do tej pory były agorą wymiany idei i poglądów, stały się zagrożeniem dla otwartej społecznej debaty. Więcej – w związku wyborczym kalendarzem – uczelnie wyższe będą musiały się bronić przed partyjną propagandą, prezentowaną niejednokrotnie pod pretekstem politycznych dyskusji. O swoich doświadczeniach, prognozach sytuacji i działaniach, które mogą chronić rujnowany – także przez media – wizerunek uczelni wyższych mówili Uniwersytetu Gdańskiego, dr Andrzej Ostrowski z Uniwersytetu Wrocławskiego, dr Dominika Narożna z Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, dr Lidia Jaskuła z Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego oraz dr Beata Czechowska-Derkacz z Uniwersytetu Gdańskiego.
Uczestnicy XXII Konferencji, który w Krakowie stawili się w gronie ponad 120 osób, uczestniczyli w warsztatach z zakresu protokołu dyplomatycznego (Wojciech Szymczak), związków biznesu z nauką (Łukasz Kowalik), grywalizacji jako strategii promocji (Andrzej Ostrowski), social mediów (Anna Mościcka-Miodek, Robert Purzycki), prawa prasowego w internecie (Monika Brzozowska), promocji nauki (Marek Zimnak), monitoringu mediów jako elementu pomiaru wizerunkowego efektu (Marcin Szczupak). Był także czas – choć w precyzyjnie zorganizowanym na merytoryczne spotkania czasie nie było to łatwe – na wycieczki do Wieliczki i Nowej Huty, a przede wszystkim na nieformalne spotkania, które stały się nieocenioną platformą wymiany doświadczeń i szukania wspólnych rozwiązań wobec problemów, jakie stanęły przed polskimi uczelniami wyższymi: demograficznym niżem i ekonomicznym kryzysem.
Walne zebranie stowarzyszenia, które odbywa się w czasie branżowych konferencji „Prom”, tym razem było okazją do dyskusji na temat strategii i planów Stowarzyszenia, które od lat kontynuuje dobre praktyki wymiany opinii doświadczeń rzeczników prasowych i pracowników biur promocji polskich uczelni. Współpraca Stowarzyszenia z Ministerstwem Nauki i Szkolnictwa Wyższego, Konferencją Rektorów Akademickich Szkół Polskich, naukowo-badawczymi instytucjami, edukacyjnymi stowarzyszeniami i branżowymi partnerami przynosi coraz bardziej wymierne efekty. Gośćmi tegorocznej konferencji byli m.in. Leszek Cieśla i Kamil Melcer z Narodowego Centrum Badań i Rozwoju oraz Łukasz Szelecki, rzecznik MNiSW, którzy zgodnie zadeklarowali chęć współpracy na rzecz wzmacniania wizerunku polskich uczelni wyższych, a taka synergia… musi przynieść pozytywne efekty.
XXII Konferencja Stowarzyszenia PR i Promocji Uczelni Polskich „PRom” odbyła się w dniach 9-12 lutego 2014 roku w Krakowie. Patronat honorowy nad Konferencją objęli Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego prof. dr hab. Lena Kolarska-Bobińska, Przewodniczący Konferencji Rektorów Akademickich Szkół Polskich, prof. zw. dr hab. Wiesław Banyś, JM Rektor Uniwersytetu Jagiellońskiego prof. dr hab. Wojciech Nowak.
Beata Czechowska-Derkacz (Uniwersytet Gdański)
Relacja Uniwersytetu Jagiellońskiego:
Prof. dr hab. Andrzej Mania, prorektor Uniwersytetu Jagiellońskiego ds. dydaktyki, prof. dr hab. Piotr Sztompka, przewodniczący Rady Programowej Kongresu Kultury Akademickiej, oraz dr Marek Zimnak, prezes zarządu PRom, uczestniczyli w uroczystym otwarciu XXII Konferencji Stowarzyszenia PR i Promocji Uczelni Polskich. Moderatorem spotkania, które odbyło się 10 lutego 2014 roku w auli Collegium Novum, była Kinga Drechny-Mucha, kierownik Działu Promocji i Informacji UJ.
Uczestnicy konferencji podczas dwudniowych obrad dyskutowali nad wyzwaniami stojącymi przed uczelniami w dobie kryzysu ekonomicznego i niżu demograficznego. Trudność w realizacji zobowiązań wynikających z pełnionej przez instytucje naukowe misji ma zasadniczy wpływ na wizerunek zarówno uczelni, naukowców, jak i samej nauki w społeczeństwie.
Utworzone w 2006 roku Stowarzyszenie "PRom" kontynuuje długą tradycję współpracy rzeczników prasowych i pracowników biur promocji polskich uczelni publicznych oraz niepublicznych. Otrzymało nagrody krajowe i międzynarodowe za swoją działalność, a jego aktywność i dokonania były prezentowane m.in. na posiedzeniach Konferencji Rektorów Akademickich Szkół Polskich (KRASP).
Galeria UJ
Źródło: http://www.uj.edu.pl
Gospodarz - Uniwersytet Jagielloński
Patronat Konferencji:
Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego Prof. dr hab. Lena Kolarska-Bobińska
Przewodniczący Konferencji Rektorów Akademickich Szkół Polskich Prof. zw. dr hab. Wiesław Banyś
Partnerstwo strategiczne: