Jedyna stała to zmiana. Jak realizować długofalowe cele w dynamicznie zmieniającej się rzeczywistości?

 

Za nami XXXIV Konferencja Stowarzyszenia PR i Promocji Uczelni Polskich „PRom” pt. „Jedyna stała to zmiana. Jak realizować długofalowe cele w dynamicznie zmieniającej się rzeczywistości?” PRom to ludzie! – to nieformalne hasło towarzyszy już od wielu lat konferencjom organizowanym przez Stowarzyszenie. Podobnie jak w latach ubiegłych i tym razem wybrzmiewało przez cały czas. Znajomości i relacje zbudowane podczas poprzednich spotkań sprzyjały rozmowom i dyskusjom kuluarowym umocniły się i integracji naszego środowiska, a nowi uczestnicy byli pod wrażeniem niepowtarzalnej atmosfery i wzajemnego zrozumienia. Na zakończenie wszyscy podkreślali potrzebę kolejnych wydarzeń wspierających rozwój naszych profesjonalnych kompetencji.

Konferencja była znakomitą okazją do szkolenia się, zdobywania wiedzy oraz nowych doświadczeń i umiejętności, i oczywiście do networkingu. Wszystko to dzięki wystąpieniom ekspertów zarówno z wiodących polskich ośrodków akademickich jak i zagranicznych, takich jak Brown University oraz Harvard.

Pierwszego dnia konferencji dobrymi praktykami związanymi z komunikacją uniwersytecką w erze cyfrowej podzielił się Brian E. Clarck, który kieruje komunikacją strategiczną Brown University. Następnie specjalistki i specjaliści w zakresie marketingu, budowania relacji, popularyzacji nauki, promocji, komunikacji oraz tworzenia i wykorzystania multimediów z Działu Promocji i Informacji Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu opowiedzieli „krok po kroku” o pracach nad stworzeniem i prowadzeniem Portalu Informacyjnego UMK. Było to w ostatnich latach jedno z ambitniejszych zadań tego Zespołu podporządkowanych misji wzmacniania wizerunku UMK jako uczelni badawczej. Pracownicy sekcji: redakcyjnej, kreatywnej i promocyjnej podzielili się swoją wiedzą, doświadczeniem i pomysłami dotyczącymi sprawnego funkcjonowania portalu i tworzenia atrakcyjnych oraz profesjonalnych materiałów popularyzujących dokonania naukowców UMK.

PROGRAM KONFERENCJI

Drugiego dnia Paul Andrew z Harvard University przedstawił wykład dotyczący strategii komunikacji na uczelniach badawczych. Następnie dr Beata Czechowska-Derkacz, specjalista PR, adiunkt w Instytucie Mediów, Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej Uniwersytetu Gdańskiego, podzieliła się z uczestnikami wynikami badań dotyczących sposobów komunikowania uczelni z otoczeniem w czasie pandemii. Badania zostały przygotowane we współpracy z uczelniami, które w okresie zmian spowodowanych epidemią koronawirusa musiały się zmierzyć z największym i obejmującym wszystkie obszary szkół wyższych kryzysem komunikacyjnym, a także organizacyjnym. Intersującej wnioski to coraz częstsze wykorzystywanie własnych kanałów komunikacyjnym z pomięciem zewnętrznych oraz efektywny sposób działania zespołów kryzysowych. Jak zapowiedziała dr B. Czechowska-Derkacz badania dotyczące sposobów komunikowania się uczelni z otoczeniem będą komunikowane, a wyniki publikowane m.in. w artykułach i książkach naukowych z myślą o wdrożeniu skutecznych rozwiązań w szkołach wyższych.

Ekspertka Urzędu Miasta Poznania Anna Wawdysz opowiedziała o swoich doświadczeniach związanych z współpracą samorządu z uczelniami, m.in. w zakresie promocji Poznania jako ośrodka akademickiego, realizacją programów dla młodych talentów i projektów podnoszenia jakości kształcenia. W trakcie tego wystąpienia poruszono tematy sieciowania, współpracy uczelni z samorządem, biznesem i otoczeniem społecznym. Zaprezentowane zostały dobre praktyki wychodzenia poza mury i utarte ścieżki uczelni w działaniach promocyjno-wizerunkowych.

Aktualne wyzwania związane z umiędzynarodowieniem przedstawiła dyrektor Biura Programów dla Instytucji Narodowej Agencji Wymiany Akademickiej Katarzyna Aleksy, która zaprosiła do udziału w konferencjach Welcome to Poland, Students at risk oraz Studia wspólne i podwójne. Zaprezentowała także przygotowana przez NAWA publikację „Studia wspólne i podwójne. Polska i świat”, która powstała nie tylko z chęci podsumowania dotychczasowych doświadczeń dotyczących współpracy międzynarodowej uczelni w Polsce i na świecie, ale także jest próbą diagnozy, jak w bliższej i dalszej przyszłości wyglądać będą studia umożliwiające uzyskanie podwójnych lub wspólnych dyplomów. Na koniec zachęciła do udziału m.in. w programach: Partnerstwa Strategiczne z Ukrainą, Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego 2021-2027, Wsparcia z FERS dla SW, Umiędzynarodowienie SW. 

 

Partner strategiczny: NAWA – Narodowa Agencja Wymiany Akademickiej.

Wydarzenie patronatem objęli: KRASP – Konferencja Rektorów Akademickich Szkół Polskich, „Forum Akademickie”, Polskie Towarzystwo Retoryczne, IROs Forum, Perspektywy oraz Polskie Stowarzyszenie Public Relations.